AKTULIS HREINK : Dr.Vekerdy Tams: A gyerekek belebetegszenek a kvetelmnyrendszerbe! |
Dr.Vekerdy Tams: A gyerekek belebetegszenek a kvetelmnyrendszerbe!
2021.06.18. 10:24
Zajos sikert rt el Dr.Vekerdy eladsa a Future Work fesztivlon, az Akvrium Klubban. A pszicholgus “Az egyetem az vodban kezddik?” cmmel tartotta meg beszdt, melynek magjaknt elmondhat, szerinte nem azokbl lesz ksbb topmenedzser, akit mr 4-5 vesen idegen nyelvre, szsra vagy teniszre tantottk. De nem m!
Az voda eltti 3 vben a gyerek vghezviszi egsz lete valsznleg legnagyobb teljestmnyt: elsajtt egy teljes anyanyelvi struktrt. Radsul olyan fordulatokat is tud hasznlni, amit soha nem hallott, mivel magt a nyelv szellemt s struktrjt szvja magba.
Ahhoz, hogy ez megtrtnjen, kt dolgot kell mindenkpp elkerlni: nem szabad sem tantani, sem javtgatni a gyereket.
Mindkt esetben sokkal ksbb s valsznleg rosszabbul alakul ki a beszdkszsg. Ezrt nem szabad kzbeavatkozni, hagyni kell, hogy kizrlag a spontn utnzsra hagyatkozzanak. Fontos, hogy mg vods korban se ktelezzk ket semmire: hadd vegyenek rszt nszntukbl abban, ami felkelti az rdekldsket.
Vekerdy szerint nem magolva tanulja meg szleitl egy gyermek a szavakat, a beszdkpessgt.
Pldul: “desanym azt mondja ngylb barnra: asztal, teht akkor most alaposan bevsem n is, hogy ASZTAL, ASZTAL, ASZTAL.”
Ha gy tanuln az anyanyelvt, annak nagyjbl olyan hatsfoka lenne, mint amikor felnttknt egy idegen nyelvet prblunk elsajttani heti 1-2 rban.
Az vodban a kt legfontosabb tevkenysg a szabad jtk s a mindennapos mese. Utbbi azrt fontos, mivel tbb kutats kimutatta, hogy aki rendszeresen hallgat mest, az iskols korra msfl vvel is megelzheti anyanyelvi fejlettsg tern a tbbieket.
Komoly problma, hogy a magyar gyerek soha nincs ott, ahol elvileg van. Az vodban az iskolra kszl, als tagozatban a felsre, felsben a gimnziumra, azalatt pedig az egyetemre. “Ez a diktatrk tipikus szerkezete: fent megmondjk, hol mit vrnak el” – fogalmazott Vekerdy.
Szerinte az voda biztosan nem arra val, hogy felksztsen az iskolra. Egyetlen feladata, hogy biztostsa az vods kor gyerekek megfelel testi-lelki gondozst, az rzelmi biztonsgot s a mindennapos szabad jtklehetsget. gy lhetik ki leginkbb a kreativitsukat.
Nem abbl lesz ksbb topmenedzser, akit mr 4-5 vesen idegen nyelvre, teniszre, szsra tantottak. Sokkal inkbb abbl, akinek az ovis vei felhtlen, teljes rtk jtkkal teltek.
Freund Tams, az elismert agykutat egyik kedvenc mondsa, hogy rm s lmny nlkl nincs hatkony tanuls. Vekerdy viszont gy ltja, a mi iskolinkban ehelyett a szorongs s az unalom a jellemz.
“Nzzk csak meg brmelyik ma forgalomban lv fizikaknyvet. Garantlom, hogy mr az els fejezetet sem fogjk rteni “– jelentette ki.
Meglep a vlasz arra a krdsre, ki adta ki Magyarorszgon az els lmnypedaggiai tanknyvet pedaggusok rszre. Nem egyetem, fiskola, vagy tanknyvkiad volt: a Szegedi Rendrkapitnysg. Ugyanis eljutott hozzjuk a hr, hogy ahol lmnypedaggit alkalmaznak, bizonythatan cskken a fiatalkor bnzs arnya.
A pszicholgus szerint a legtbb iskolban nem veszik figyelembe, hogy a gyerekek mg vodsknt rkeznek hozzjuk az els osztlyba, s hatalmas a szrs azon a tren, ki mikor vlik iskolarett. Erre elstl harmadikig brmikor sor kerlhet.
Emiatt azt sem lehet elvrni tlk, hogy az els v vgre mindannyian tudjanak rni-olvasni.
Van aki mr eleve gy kezdi, mivel az idsebb testvrei tantnniset jtszottak vele, msnak viszont sokkal nehezebben megy: j, ha harmadik osztlyos korra stabil tudsa lesz.
Ebbl viszont egyltaln nem kvetkezik, hogy az elbbi gyerek zseni, utbbi pedig hlye. St, inkbb pont a fordtottja az igaz. Pldul Stephen Hawking s Pablo Picasso sem tudott idben megtanulni rni s olvasni. A gondolat, hogy “mindenki egyforma ugyanakkor”, a halla minden tudsnak Vekerdy szerint. A gyerekek elbb-utbb belebetegszenek a kvetelmnyrendszerbe.
koloknet.hu
|